Thursday, October 8, 2015

Geduld ..... geduld.....

* if you want an English update please contact me. *

Ik zal vanaf nu mijn blog in het Nederlands doen. Volgens mij zijn het voornamelijk Nederlanders die dit lezen en de niet-Nederlanders zijn vrienden die ik toch wel update.

Ik ben nu twee-en-een-halve week in Oslo en heb nog steeds mijn persoonsnummer niet. Dus ik kan nog niet echt veel doen, naast het solliciteren online wat ik al de hele tijd doe. Ik ben nog niet bij de uitzendbureaus langsgeweest. Ik heb me bij de meeste wel al online ingeschreven en reageer op vacatures. Ik ga er langs zodra ik mijn nummer heb en een bankrekening. Dan kan ik tenminste ook meteen aan het werk als er iets is. Hopelijk komt aankomende week mijn nummer en kan ik daar wat serieuzer achteraan.
Ik heb me opgegeven voor een aantal bijeenkomsten voor mensen die met natuur en milieu werken. Hopelijk kan ik daar netwerken en op die manier een netwerk van relevante professionals opbouwen. Aankomende week zijn de eerste twee bijeenkomsten, dus ik ben benieuwd.  ZOdra ik mijn nummer heb kan ik me ook inschrijven voor een arbeidszoeker cursus, dus dan kan ik hulp krijgen bij het netwerken en sollicitaties schrijven. Maar ja, dat is dus nog even wachten.

Dus terwijl ik wacht heb ik besloten me enigszins als een toerist met een budget te gedragen. Ik ben bij de toeristinfo langs geweest en heb een boekje gehaald met wat er te doen is in Oslo. Op vrijdag ben ik naar twee parken geweest. De eerste Ekebergparken:
In dit park staan diverse beelden van bekende kunstenaars (modern en oud) en het is een mooi natuur park. Dus ik besloot hiernaartoe te wandelen vanaf mijn huis. Na een wandeling van ongeveer 40 minuten kwam ik bij het park aan. Er zijn niet ontzettend veel beelden, en er zijn verschillende routes die je kan lopen, maar als je alles wilt zien ben je een dag bezig. De routes zijn niet enorm lang, maar het is enorm steil.


Naast het park ligt een rots met de best bewaarde rotstekeningen van oost Noorwegen. Dus hier moest ik natuurlijk ook even naartoe. Het is een kleine rots met maar een paar tekeningen maar wel leuk om te zien.

Na Ekebergparken ben ik naar Vigelandsparken geweest. Hier was ik al jaren eerder geweest met mijn zus en ik wist dat dit plat was, anders was ik waarschijnlijk niet gegaan, mijn spieren moeten nog steeds erg wennen aan het op-en-neer lopen.
Dit park is ontworpen door de kunstenaar Gustav Vigeland en er staan meer dan 200 beelden.






Daarnaast werd ik vorige week getrakteerd op een ontzettend mooie zonsondergang. Er was een storm in het noorden van Noorwegen, die voor veel overlast heeft gezorgd, en blijkbaar ook voor de geur van zwavel die waarschijnlijk vanuit IJsland is komen overwaaien. Gelukkig had ik daar in Oslo geen last van en hadden we alleen deze ontzettend mooie zonsondergang. Dit is zeker niet normaal voor Oslo, want ik zag in ieder geval iemand stoppen met zijn auto om een foto te maken, iemand op zijn balkon staan voor het maken van een foto, en het stond op alle nieuwssites. Het was dan ook ontzettend spectaculair. Op de foto's zie je het natuurlijk nooit zo mooi als het was (vooral niet met mijn camera).


Deze week ga ik nog even toerist spelen en dan hopelijk volgende week fulltime aan de slag om een baan te vinden.

1 comment:

  1. Die man die babies van zich af aan het vechten is, is brilliant. Geduld was nooit je sterkste kant he? ;) Succes moppie! X

    ReplyDelete