Friday, October 23, 2015

Formulieren en wachtlijsten.

Na bijna een maand wachten en nog steeds geen D-nummer had ik geen geduld meer en ben ik langs de NAV gegaan om te vragen waarom het zo lang duurde. Blijkbaar was er iets mis gegaan met het smsje dat ik had moeten krijgen als het nummer er was, want het nummer was er dus al gewoon... grrr. Kan er nu niks meer aan veranderen, maar ik wel vervelend dat ik zo lang dus voor niks heb zitten wachten. Ik heb mij dus meteen als werkzoekende geregistreerd en vroeg of ik me ook meteen voor een cursus kon aanmelden. Blijkbaar duurt het een paar dagen voor de registratie door het systeem is ofzo.. (waar slaat dat op als alles digitaal gebeurt, maar ja) dus ben een paar dagen later teruggekomen om me in te schrijven voor de cursus.De eerstvolgende cursus begint op 26 oktober, dus ik dacht mooi op tijd te zijn. Helaas zijn al deze cursussen vol, en kan ik pas begin december terecht. Ik hoop dat ik tegen die tijd al werk heb gevonden, maar heb me toch maar wel ingeschreven. Ik ga maandag ook naar de "werkzoekersclub" die ze hebben. Dan kan je ook hulp krijgen met solliciteren. Ik ga even kijken wat het inhoudt en in ieder geval mijn cv en sollicitatiebrief laten lezen.  Het duurt me allemaal veel te lang en wil gewoon aan het werk. Hopelijk vind ik iets voor eind december zodat ik kan blijven. Ik doe in ieder enorm mijn best iets te vinden (alle tips zijn welkom).
Met mijn D-nummer dacht ik eindelijk een bankrekening te kunnen openen. Helaas hebben ze hier ook allemaal leuke regels voor. Je moet een inkomen hebben op je rekening, wat ik dus niet heb. Anders kan je geen rekening openen. Zodra ik werk heb kan dat dus wel. Gezeur allemaal, maar geen zin om me daar ook nog eens druk over te maken. Dat laat ik dus maar even zitten.
In een poging te netwerken en werk te vinden ben ik de afgelopen weken naar een paar bijeenkomsten geweest. De eerste bijeenkomst was een ontbijt. Na een broodje kregen we vier sprekers die iets over lawinegevaar in Noorwegen kwamen vertellen, en ook wat voor werk daar in zit. Een van de vier sprak nynorsk en zeer onduidelijk, dus geen flauw idee wat hij allemaal vertelde, maar de rest was aardig duidelijk. Er was alleen niet gelegenheid voor netwerken enzo, maar het was in ieder geval een interessante bijeenkomst, Voor meer info over hoe relevant dit onderwerp is hier kijk maar eens naar de webcam van Mannen... die elke moment kan instorten: http://www.nrk.no/mr/_-skredtypen-vil-endre-seg-i-fremtiden-1.12009899 (onderaan pagina)
Volgende maand ga ik naar een diner van dezelfde organisatie, met netwerkmogelijkheid. Ik ben ook naar een seminar geweest op de Universiteit van Oslo over de international bijeenkomsten over de Climate Change overeenkomst die eind dit jaar getekend moet gaan worden. Helaas was dit niet echt interessant of relevant voor mijn werkzoektocht, maar wel leuk om te horen.
Via via heb ik een afpsraak met iemand hier in Oslo gemaakt (dank je Daniella). Ik heb met haar over de banenmarkt gesproken en wat ik het beste kan doen om zo snel mogelijk werk te vinden. Ik ga haar aanbevelingen opvolgen en hopelijk komt er snel iets uit. Die avond had ik een bijeenkomst van de Natuurbescherming over natuurgebieden en hun visie hierop. Dit was erg interessant en ik heb met een aantal mensen gesproken (dit is een twee-wekelijkse bijeenkomst, dus hier ga ik vaker naartoe)
Ik ga vandaag achter al de contacten aan die ik op de emigratiebeurs heb gemaakt om te kijken of zij me in contact kunnen brengen met mensen die mij kunnen helpen met een netwerk bouwen. Dus druk bezig.
Ik heb me ook nog even als toerist gedragen, want het weer is nu nog mooi en ik ben nog niet fulltime aan het werk. Ik ben naar de National Gallery geweest op zondag, omdat die dan gratis is. Het is erg klein en niet ontzettend interessant. Ze hebben veel kunst van Nederlandse meesters en natuurlijk Edvard Munch.

Omdat ik hier binnen een uur klaar was ben ik daarna naar Akersfort gegaan. Gewoon lekker rondgelopen en beetje rondgekeken.



De maand oktober is alweer bijna voorbij. De tijd vliegt en ik wil hier echt blijven dus ben de aankomende tijd alleen maar bezig met werk zoeken (en taal oefenen).
Ik ga nu ook meer weer eens alle vacature sites af. :)


2 comments:

  1. Goed bezig dochter,grote pluim.Wat tijd dat je inspanningen eens beloond worden.
    Duimen voor je.

    ReplyDelete
  2. Nou je bent in ieder geval druk bezig!! Hopelijk levert het wat op, zou zo fijn zijn :)

    ReplyDelete